Stopping By

»Stopping By« is a new poem by the Canadian poet, essay­ist and typo­gra­pher Robert Bringhurst. In this three-part poem, he movin­g­ly descri­bes the ridd­le of the forest: does it belong to us or we to it? He car­ri­es this fur­t­her to chal­len­ge our rela­ti­ons­hip not just to natu­re but also to one ano­t­her.

This poem was com­ple­ted on 21 June 2011; this is its first prin­ting.


»Stopping By« heißt ein neu­es Gedicht des kana­di­schen Schriftstellers, Dichters und Typographen Robert Bringhurst. Es ein­stand 2011 und ist im Oktober 2012 als Druck der Hirundo Press erschie­nen. Das Gedicht stellt das Rätsel des Waldes dar: gehört er uns oder wir ihm? Die Frage wird in die­sem bewe­gen­den Gedicht auf das gan­ze Leben über­tra­gen.

Bringhurst hat »Stopping By« am 21 June 2011 voll­endet; es erscheint hier als Erstdruck.

Extract / Ein Auszug 

Whose woods the­se are I do not know.
I bought them from a man who said
he owned them, but I only have to be here
long enough to take a bre­ath
and then it’s clear he did not own them,
nor do I.
      What is it pos­si­ble to own?
The woman who says to me in the darkness,
I’m your woman, you’re my man,
is speaking, I’m sure, of belon­ging
rather than owning. There is only so much
owning you can do, I guess, befo­re it turns
against you. Yet we mar­ry one ano­t­her
every day, that woman and I.

Technische Details 

Normalausgabe: 24 Seiten, 21 x 32 cm, dun­kel­grü­nes Leinen, Holzschnitt-Umschlag (Verlorene Form). Vier Farbradierungen von Caroline Saltzwedel. Erschienen im Oktober 2012. Auflage von 30 Exemplaren, nume­riert und signiert.
Die Gedichte sind aus der Monotype Van Dijck (16 Punkt) gesetzt. Das Papier für den Gedichtband: 180 g/m³ Rives gris, für Umschlag: grü­ner Karton von Peyer.
Schrift und Satz der Offizin Haag-Drugulin, Leipzig; Druck von Klaus Raasch, Hamburg.

Vorzugsausgabe: Zehn römisch nume­rier­te Exemplare, Ganzleder, Blindprägung. In Schuber mit zusätz­li­cher Mappe, die 4 wei­te­re Radierungen ent­hält. Alle Radierungen sind von der Künstlerin gedruckt. Das Leinen für die Mappe und das Vorsatzpapier sind von Susanne Krause, Hamburg, im Kleisterverfahren her­ge­stellt.

Einband der gesam­ten Auflage von Thomas Zwang, Hamburg.

Technical details 

The book was typeset using 16pt and 14pt Monotype Van Dijck by the Offizin Haag-Drugulin, Leipzig, and prin­ted in an edi­ti­on of 30 Arabic and 10 Roman num­be­red copies on 180g Rives etching paper by Klaus Raasch, Hamburg. The etchings were hand-prin­ted by the artist. The edi­ti­on was bound by Thomas Zwang, Hamburg: the nor­mal edi­ti­on in full green cloth, the spe­cial edi­ti­on in lea­ther with a sepa­ra­te folio of etchings. Susanne Krause crea­ted the end­pa­pers and the cloth for the folio using a spe­cial pas­te-paper tech­ni­que.

Book size: 21 x 32 cm; 24 pages; 4 colour etchings plus 4 in the spe­cial edi­ti­on folio. All copies signed by aut­hor and artist.

Prices / Preise 

Normalausgabe / Normal edi­ti­on: €420 / £340 / $540.

Vorzugsausgabe / Special edi­ti­on: €1200 / £890 / $1400.

▲ Oben / Top

Comments are closed.